Priority evropských daňových poradců pro politiku EU v letech 2014 – 2019

Publikováno 13.10.2014

Confédération Fiscale Européenne (CFE) představila institucím EU materiál, v němž shrnuje osm priorit evropských daňových poradců v oblasti daní a v jiných záležitostech, které se dotýkají profese daňového poradce, mezi něž patří například povinnost mlčenlivosti a problematika odborné kvalifikace.

  1. Daně musí být stanoveny zákonem
    Zákon musí jasným a jednoznačným způsobem určit, které postupy jsou a které nejsou přijatelné. Možnost jednání v mezích zákona patří mezi základní práva každého jednotlivce. Daňové subjekty potřebují právní jistotu, která jim umožní dlouhodobě plánovat vlastní záležitosti a spravovat svůj majetek. Daňoví poradci pak musejí mít jistotu, že jim při poskytování služeb klientům nehrozí vznik občanskoprávní, disciplinární nebo trestněprávní odpovědnosti. Nejistota pramení z názoru, že účel zákona má přednost před literou zákona. Evropská unie a členské státy by měly přikročit k definování klíčových pojmů jako je „zneužívání“, „vyhýbání se“, fiktivnost“ nebo „dvojí nulové zdanění“ a nesnažit se o zavedení nejasných konceptů typu „agresivní daňové plánování“, které stírají rozdíl mezi zákonným a nezákonným a podléhají rozmarům veřejného mínění. Zákony zamezující vyhýbání se daňové povinnosti by neměly poskytovat příliš prostoru pro vlastní výklad a všichni zúčastnění by s nimi měli být dobře obeznámeni. I v případě těchto zákonů je však nezbytná určitá míra flexibility, která umožní přizpůsobit jejich aplikaci aktuálnímu vývoji v daňové oblasti a minimalizovat náklady spojené s dodržováním právních předpisů.
  2. Transparentnost má sloužit ke spravedlivému zdanění
    Zájem na transparentnosti musí být poměřován proti právu daňového subjektu na zachování důvěrnosti informací. Je důležité, aby finanční úřady měly informace, které postačí k vyměření daně a zároveň umožní omezení příležitostí k podvodům a daňovým únikům. Přístup k podobným informacím by měl mít správce daně, nikoli však veřejnost, neboť pouze správce daně zabezpečuje vyměření daně a výkon práva a je povinen chránit soukromí daňových subjektů. Informace, které vedou ke zvýšení právní jistoty, by naopak měly být veřejné. Zveřejňována by měla být například soudní rozhodnutí, a to v rozsahu, který respektuje zájem daňového subjektu na zachování důvěrnosti některých informací.
  3. Uznání práv daňových subjektů
    Práva daňových subjektů nejsou pouze přiznána státem, ale odvozují se od lidských a základních práv. Vyvážený přístup k právům a povinnostem daňových subjektů je předpokladem pro zvyšování vzájemné důvěry daňových subjektů, daňových poradců a správců daně. Zatímco úřady v některých státech prokazují otevřenost při navazování vztahů vzájemné důvěry, v nichž poradci i správci daně společně pomáhají daňovému subjektu postupovat v souladu s právem, v jiných státech nadále existuje potřeba změnit přístup. Snaha o změnu však bude účelná pouze v případě, že jejím výsledkem nebude pouhé politické prohlášení vyjadřující úmysl, nýbrž povede k přijetí výstupu s právní závazností, jehož se mohou dovolávat občané i společnosti.
  4. Respektování úlohy daňového poradce
    Daňoví poradci hrají významnou roli při zabezpečování dodržování práva ze strany daňových subjektů. Daňoví poradci nejsou vázáni pouze právem, ale také etickými kodexy svých samosprávných profesních organizací. Finanční úřady by měly uznávat a chránit jejich nezávislost. Právo na účinné právní zastoupení je totiž součástí základního práva každého jednotlivce na soukromí a práva na spravedlivý proces. Tato práva budou mít skutečný obsah pouze tehdy, jestliže se klienti mohou spolehnout, že informace, které sdělí svému daňovému poradci, zůstanou důvěrné, a že daňový poradce nepracuje jako informátor pro daňovou správu. Daňoví odborníci by měli při zastupování klientů v daňových záležitostech podléhat povinnosti mlčenlivosti plošně v celé EU a ne pouze v těch případech, kdy jsou současně členy advokátní profese. Zvláštní význam nezávislosti a kvalifikace daňového poradce by neměl být opomíjen tím, že se k regulaci služeb zaujme jakýsi univerzální přístup.
  5. Řešení dvojího zdanění
    Dvojí zdanění se stále vyskytuje, ačkoli jsme přesvědčeni, že by tomu tak být nemělo. Dvojí zdanění je totiž v rozporu se samotnou myšlenkou jednotného trhu. Uzavření mnohostranné dohody o dvojím zdanění a nulovém zdanění možná představuje poněkud ambiciózní cíl, byl by to však obrovský krok správným směrem. Vedle pokračování v uplatňování existujících nástrojů jako je Společné fórum EU pro vnitropodnikové oceňování (EU Joint Transfer Pricing Forum) vítá CFE prozatím jakékoli legislativní řešení nebo praktické nástroje ve specifických oblastech, například:
    • společný základ daně (jako je CCCTB) na dobrovolném principu s vhodnou rozdělovací formulí,
    • kritické zhodnocení a zdokonalení evropské Úmluvy o arbitráži,
    • nástroje zaměřené na jednotnou interpretaci a aplikaci úmluv o dvojím zdanění mezi členskými státy,
    • stálý mezinárodní daňový rozhodčí soud v oblastech dle Úmluvy o arbitráži s možností rozšíření působnosti o další úseky daňového práva,
    • řešení dvojího zdanění dědictví včetně možností pro občany, jak dosáhnout vydání závazných rozhodnutí.
  6. Daňová suverenita a odlišnosti
    Mnohé obtíže při přeshraničním zdanění se objevují v důsledku rozdílného výkladu právních pojmů nebo odlišné klasifikace ustanovení. Problémy jsou způsobovány vlivem odlišných právních tradic. Komise by se ve své práci měla zaměřit na omezování podobných odlišností a podporovat společný výklad skrze zavedení dohodnutých definic. Naproti tomu by měly být respektovány národní zákony, jejichž cílem je vytvořit pobídky pro daňové subjekty. Členským státům by tak mělo být dovoleno navzájem si konkurovat způsobem, který není škodlivý. Nulové zdanění samo o sobě není vždy důvodem k podání námitky.
  7. Usnadnění dodržování předpisů o DPH
    V EU je velmi hmatatelná a naléhavá potřeba vytvořit efektivní portál pro podporu dodržování předpisů o přeshraničních platbách DPH. Jakkoli je tato problematika již zahrnuta v plánech Komise, jsme přesvědčeni, že by portál měl být pro Komisi prioritou. Vytvoření portálu vnímáme jako předpoklad pro správné fungování kteréhokoli modelu VAT (mini)- one-stop-shop.
  8. Podpora konkurenceschopnosti
    Je třeba řešit problematiku škodlivé daňové konkurence, a to jak na úrovni EU, tak na úrovni mezinárodní. CFE vítá v tomto ohledu mezinárodní spolupráci s OECD (zejména v oblasti BEPS – projektu proti narušování základu daně a přesunu zisku) a za žádoucí považuje také spolupráci s dalšími mezinárodními organizacemi. Při formulaci postojů je nezbytné brát v potaz kompatibilitu s právem EU a také samotnou zvláštní podstatu EU a jednotného trhu tak, aby byl zajištěn soulad mezi politikami jednotlivých států a aby politika EU ve výsledku neohrozila mezinárodní konkurenceschopnost unie.                

Originál v anglické verzi, překlad v české, německé a italské verzi naleznete na stránkách CFE.

 

Confédération Fiscale Européenne je zastřešující organizace reprezentující profesi daňového poradce v Evropě. Mezi její členy patří 32 profesních organizací z 25 evropských států se 180 000 jednotlivých členů. Jejím účelem je chránit profesní zájmy daňových poradců, zabezpečit kvalitu služeb poskytovaných daňovými poradci, zajistit výměnu informací o národních daňových a profesních předpisech a přispívat ke koordinaci daňové legislativy v Evropě. CFE je registrována v rejstříku transparentnosti EU (č. 3543183647-05).

Confédération Fiscale Européenne a.i.s.b.l., Avenue de Tervueren 188a, 1150 Brussels, Belgium, tel +32 (0)2 761 0091, fax +32(0) 2 761 0090, brusselsoffice@cfe-eutax.org, www.cfe-eutax.org

                                                                                                                                                                                                                               

 Komora daňových poradců České republiky je samosprávnou profesní organizací daňových poradců. Její existence je  dána zákonem č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky. Tento zákon upravuje postavení  a činnost daňových poradců i činnost samotné Komory. Aktuálně sdružuje 4516 daňových poradců a eviduje 831 společností  vykonávající daňové poradenství. KDP ČR loni oslavila 20 let od svého založení.
KDP ČR zejména chrání a prosazuje oprávněné zájmy daňových poradců, vytváří předpoklady pro zvyšování jejich kvalifikace a profesionální úrovně, dohlíží na řádný výkon daňového poradenství a usměrňuje činnost daňových poradců v souladu s právními předpisy.
Komora je členem Confédération Fiscale Européenne. CFE vede Evropský seznam daňových poradců, který lze nalézt na adrese http://www.cfe-eutax.org.

                                           Komora daňových poradců České republiky, Kozí 4, 602 00 Brno, tel +420 542 422 311, fax +420 542 210 306 , kdp@kdpcr.cz, www.kdpcr.cz