Hlasujte v anketě Zákon roku 2015
Cílem ankety je přispět k diskusi mezi českými podnikateli, politiky a odbornou veřejností o kvalitě právních předpisů. Chcete-li přispět k diskusi mezi českými podnikateli, politiky a veřejností o kvalitě právních předpisů přijatých v uplynutém roce, hlasujte zde.
Nominovanými na Zákon roku 2015 jsou tyto legislativní počiny:
1. název |
Transparentnost nakládání s veřejnými prostředky (Registr smluv) |
Předpis |
Zákon o registru smluv č. 340/2015 Sb. |
Autor |
Jan Farský a další (skupina poslanců) |
Nominace |
Jen deset nových paragrafů zásadně zvyšuje transparentnost nakládání s veřejnými prostředky. Smlouvy na plnění nad 50 000 Kč uzavřené veřejnými subjekty budou zveřejňovány na internetu ve formátu umožňujícím vyhledávání dat, pod jednoduchou a účinnou sankcí neplatnosti smlouvy. Otevírá se prostor všem, kdo mají k nakládání s veřejnými prostředky co říct (firmám, neziskovým organizacím apod.). |
2. název |
Zelená malým a středním podnikům (diferenciace povinností novelou zákona o účetnictví) |
Předpis |
Zákon č. 221/2015 Sb. (novela zákona o účetnictví) |
Autor |
Evropská komise, Ministerstvo financí |
Nominace |
Pro malé společnosti se snižuje administrativní zátěž při vykazování a zveřejňování účetní závěrky, pro některé se znovuzavádí možnost vést jednoduché účetnictví, snižuje se počet tzv. subjektů veřejného zájmu, na které je kladen nejvyšší dohled. Byly také zpřesněny některé problematické účetní termíny (rezervy, následné události, významnost). Příklad diferenciace veřejné regulace pro malé firmy. |
3. název |
Veřejné zakázky odpovědně, ale také realisticky (drobná zlepšení zákona o veřejných zakázkách) |
Předpis |
Zákon č. 40/2015 Sb. (novela zákona o veřejných zakázkách) |
Autor |
Ministerstvo pro místní rozvoj, Evropská komise |
Nominace |
Bylo odstraněno povinné rušení zakázek s jedinou obdrženou nabídkou, zvýšen limit pro zadávání dodatečných prací z 20 na 30% a přeformulovány podmínky pro zadávání takových prací. Rozšiřuje se také možnost hodnocení nabídek např. o předchozí zkušenosti relevantní pro novou zakázku. Jde o několik drobných zlepšení reagujících na reálné potřeby a o dobrý vklad do širší debaty o celkové nové koncepci zadávání veřejných zakázek. |
4. název |
Realističtější podmínky čerpání investičních pobídek (novela zákona o investičních pobídkách a o daních z příjmů) |
Předpis |
Zákon č. 84/2015 Sb. (novela zákona o investičních pobídkách a o daních z příjmů s ohledem na čerpání investičních pobídek) |
Autor |
Ministerstvo průmyslu a obchodu |
Nominace |
Zmírňují se některé neúměrné sankce při porušení pravidel pro čerpání pobídek (např. při fúzi či nesprávném nastavení převodních cen příjemce se pouze zastavuje čerpání do budoucna, resp. se upraví výše čerpání, ale nevrací se automaticky již vyčerpaná pobídka). Firmy se výslovně mohou rozhodnout pobídku ve formě slevy na dani dál nečerpat, dochází také ke zmírnění administrativních požadavků při přidělování investičních pobídek. Tedy vhodné úpravy dotýkající se současných i potenciálních nových příjemců pobídek. |
5. název |
Data veřejných orgánů ke komerčnímu využití (novela zákona o svobodném přístupu k informacím) |
Předpis |
Zákon č. 222/2015 Sb., kterým se mění zákon o svobodném přístupu k informacím |
Autor |
Evropská komise, Ministerstvo vnitra |
Nominace |
Zavádí se revoluční právo přístupu k hromadným informacím drženým veřejnými subjekty v otevřených a strojově zpracovatelných formátech, včetně možnosti sdílení veřejně přístupných dat z databází a umožnění on-line dálkového přístupu k informacím, které se v průběhu času mění, obnovují, doplňují nebo opakovaně vytváří. Získávání informací cestou individuálních žádostí se přežilo jako těžkopádný nástroj zaměřený spíše na politické uplatňování práva občanů na informace. Provedené změny činí z práva na informace obor budoucnosti i pro komerční využití hromadných dat, nové aplikace a rozvoj ICT businessu. |